nedeľa 19. októbra 2025

Meditačná technika „vyprázdnenia“ mysle. Pataňdžaliho jógasútra

Tak, ahojte priatelia.
V tomto videu budem hovoriť predovšetkým o téme meditácie, meditačných techník a dám aj nejaké praktické rady v tejto oblasti. Ďalej sa budem venovať téme a potom, už v tých neskorších častiach, budem hovoriť zo širšieho uhla pohľadu o téme spirituality, aj napríklad o možných reformách kresťanstva. A potom už úplne ku koncu budem hovoriť o témach, ktoré sa budú týkať možno aj cirkvi s nejakým politickým presahom. Je už len na vás, či aj túto poslednú časť budete chcieť vidieť. Tam už pokojne môžete prestať, pokiaľ nechcete nejakým spôsobom riešiť politiku alebo to, akým spôsobom tu tieto veci súvisia – ako cirkev zasahuje do politiky. Je teda na vás, či si to potom ďalej vypočujete.
Nechcem produkovať nejaký veľký počet videí. Je lepšie, keď sa urobí jedno, poriadne dlhé video, ako zahlcovať nejakým veľkým počtom videí.
No, v poslednom čase využívam aj umelú inteligenciu, čo sa týka spracovania prevodu reči na text a následne nejakých štylistických úprav. Je to proste obrovská pomoc, ktorá naozaj ušetrí mnoho hodín práce.
Takže len v krátkosti, ako to funguje: nemám veľmi rád, pokiaľ umelá inteligencia pracuje v móde, keď nejde o úplne doslovný prepis toho, čo hovorím, lebo môže vynechať aj veľmi dôležité veci. A potom to, pochopiteľne, nie je dobré. Potom nie každý môže niektoré veci pochopiť správne.
Čo sa týka nejakých rešerší mojich videí zo strany umelej inteligencie, niekedy je to lepšie, niekedy horšie, ale väčšinou nie som s tým spokojný, lebo tam vynechá veľmi dôležité veci. Nebolo tiež jednoduché nájsť nejaký spôsob, ako tú inteligenciu prinútiť, aby so mnou spolupracovala tak, ako si ja predstavujem. Niečo to trvalo, ale našťastie sa to už podarilo nejako dotiahnuť.
Hlavne text, ktorý je prevedený z reči na text, je dôležité dávať po častiach. Prišiel som na to, že vtedy to dokáže zvládnuť. Pokiaľ sa to odošle ako celý jeden súbor, ako som to robil predtým, dokázalo to urobiť naozaj nejakú rešerš s tým, že to jednoducho vynechalo veľmi dôležité veci.
Tiež sa nemôžem vyjadrovať moc expresívne. Síce si môžem dovoliť aj trochu viac expresívne sa vyjadriť, keďže sledovanosť na tom YouTube kanáli nemám nejakú veľkú, ale umelá inteligencia nemá rada, keď sa vyjadrujem moc expresívne. Potom mi nechce spracovať tie texty. Ale to len tak ako vsuvka na okraj, nie je to nejaká ústredná téma.
Tak, v tejto časti budem hovoriť o téme meditácie. Tomu by som sa chcel venovať najviac. Takže, ako fungujú meditačné techniky a čo je pri nich najdôležitejšie?
Všeobecne sa pri meditačných technikách pracuje hlavne s energetickým telom. Filozofia vždy vychádza z toho, či už je to joga, taoistické meditačné techniky alebo iné (dokonca aj niektoré budhistické), že sa pracuje s energetickým telom, že okrem fyzického tela máme aj energetické telo, s ktorým sa pracuje. Je možné pracovať s čakrami. Je to veľmi pozitívna a veľmi účinná meditačná technika, tá práca s čakrami.
Avšak, čo je veľká výzva pri meditačných technikách, sú rušivé myšlienky. Ja tomu hovorím „vynárajúce sa rušivé myšlienky“. A toto je veľmi dôležité si na túto vec dávať pozor. Vždy, keď pracujete na nejakej meditačnej technike, tak si zapíšte (niekde, napríklad do mobilného telefónu alebo do nejakého ručného, papierového zápisníka – to už je jedno), že ako vám tá daná meditačná technika išla, aký bol počet rušivých myšlienok, ktoré ste pri nej mali. Minimálne je dobré si dať takú stupnicu, že „málo“, „stredne“ a „veľa“ rušivých myšlienok. Pokiaľ máte veľa rušivých myšlienok, tak v zásade ani nie ste schopní sa na tú meditáciu vôbec sústrediť. Pokiaľ je stredne veľa myšlienok, tak ešte síce máte nejaké rušivé myšlienky, tá meditácia nie je neviem aká kvalitná, ale aspoň ste ju schopní robiť. A pokiaľ je rušivých myšlienok minimálne, tak tá meditácia ide veľmi dobre.
Vždy si môžete všimnúť, že možno prvých päť až pätnásť minút sa dokážete relatívne na meditáciu sústrediť. Ale pokiaľ chcete v meditácii naozaj intenzívne napredovať, musíte byť schopní sústrediť sa aj podstatne dlhší čas, ako len pätnásť minút, pokiaľ to s meditáciou myslíte vážne. A to už je trochu väčšie umenie. Úspešnosť tých meditácií vždy stojí a padá na tých rušivých myšlienkach. Tak na to si vždy dávajte pozor a sledujte to – koľko tých rušivých myšlienok máte.
Tie rušivé myšlienky sú potvora, lebo niekedy si musíte natrénovať aj tú schopnosť, aby ste vôbec vedeli analyzovať, či máte rušivých myšlienok veľa, málo a tak ďalej, lebo to je veľká výzva. To je tá proste najťažšia výzva, ktorá sa pri meditácii vždy musí riešiť.
Problém je v tom, že tie rušivé myšlienky sú v zásade v podvedomí, a to nemáme až tak úplne pod kontrolou za normálnych okolností. Mať podvedomie do takej miery pod kontrolou je dosť problematické. Tam naozaj človek príde na to, že slobodná vôľa človeka nie je taká samozrejmosť a nie je taká jednoduchá vec, pretože vy chcete meditovať, ale to podvedomie si robí, čo chce. To je niečo podobné, ako by ste mali dve Ja. Jedno je nejaké to vyššie Ja, alebo (v zásade človek je zložený z veľkého množstva Ja, z veľkého množstva akoby identít, ktoré častokrát aj medzi sebou rôzne bojujú). Pri meditačnej technike to vidíte úplne autenticky, že ako viaceré Ja medzi sebou bojujú, a to jedno Ja musí mať nad tým druhým Ja dostatočne veľkú kontrolu. To je veľmi dôležitá vec, pretože tie myšlienky si robia, čo chcú, a nie je to také jednoduché.
Samozrejme, ešte mi niekto hovoril, že čo sú to rušivé myšlienky, či sa to nemôže týkať nejakej obsedantno-kompulzívnej poruchy. To je už úplne iná rovina. O tej sa tu už nehovoríme. Tie rušivé myšlienky má úplne každý človek. Obsedantno-kompulzívna porucha, to už je proste veľmi vážna diagnóza. Taký človek by ani nedokázal takéto meditačné techniky robiť. Ale, naopak, môže to byť veľmi dobrá prevencia. Pokiaľ človek dokáže s tými rušivými myšlienkami pracovať, tak už tie meditačné techniky môžu byť nejakou dobrou prevenciou, pokiaľ máte nejakú tendenciu, nejaký nábeh na túto diagnózu, aby ste sa do toho nedostali. Je to veľmi silná prevencia voči tejto diagnóze. Takže, ak má niekto v rodine, alebo je potomok človeka, ktorý už túto diagnózu mal a zatiaľ ju nemá, určite sú tieto meditačné techniky viac ako žiaduce, aby ju nedostal, pretože je dosť známa vec, že aj tie duševné poruchy sa veľmi často dedia. Je to veľmi známa vec aj u psychiatrov a tak ďalej, takže je vždy dobré, keď človek preventívne už tieto meditačné techniky robí.
Meditačné techniky sú tréning veľmi silnej pevnej vôle. Tam si človek dosť natrénuje disciplínu, dostať sa k meditačnej technike, vôbec to riešiť a byť schopný intenzívne meditovať. To je jedna vec. Tá druhá vec je, že to ešte nie je úplne všetko vyhraté, lebo v prípade, že vás tie myšlienky úplne ovládajú, tak necítite z toho nič dobrého. Máte z toho zlý pocit. Sú to skôr negatívne zážitky a do určitej miery je to aj stratený čas, pokiaľ vás tie rušivé myšlienky úplne ovládajú a nie ste schopní prevziať nad takouto situáciou kontrolu.
No a potom sú meditačné techniky, ktoré sú zamerané výlučne len na vyprázdňovanie mysle. Aj takéto meditačné techniky existujú. Opisujú sa napríklad v Pataňdžaliho Jógasútrach. Tieto veci sa tam opisujú a určite sa dá zohnať aj kvalitná literatúra o tejto téme. Hoci, samozrejme, treba si uvedomiť, že väčšina literatúry o Pataňdžaliho Jógasútrach bude asi balast a nie všetko, čo vyjde, je aj naozaj kvalitné. Možnože na YouTube kanáli Korene jogy, sa to myslím volá, tam ten autor hovorí o nejakej kvalitnejšej literatúre. Je to taký možno serióznejší človek, ktorý sa zaoberá (alebo teda má povedomie) o nejakej kvalitnejšej literatúre o tejto téme, tak aj tam sa vlastne môže hovoriť o meditačných technikách, ktoré vychádzajú z Pataňdžaliho Jógasútry. To znamená, že to je de facto o vyprázdňovaní myšlienok alebo takto to môžeme nazvať. Hoci samo osebe to nie je veľmi dobré a môže to niekto veľmi zle pochopiť. Takže to, že to nazývam nejaké vyprázdňovanie myšlienok, alebo takzvaná meditácia vyprázdňovania, môžeme to aj takto nazvať, ale samo osebe to môže byť veľmi zavádzajúci pojem a niekto, kto nezažil tieto zmenené stavy vedomia, to môže pochopiť veľmi zle.
Slovíčko „vyprázdňovanie“, „prázdnota“ v človeku evokuje niečo negatívne, niečo zlé. Ale naozaj, pokiaľ ste v tom stave takzvaného vyprázdnenia, tak to určite nevnímate ako nejakú prázdnotu, pretože slovíčko „prázdnota“ vyvoláva v človeku niečo depresívne, niečo zlé, nejaký negatívny prvok. Jednoznačne je to niečo veľmi pozitívne. Je to niečo, ako keby ste vyprázdnili svoju myseľ, naopak, ide do popredia nejaké vaše iné Ja. Nejaké ďalšie, iné Ja je do popredia. Prestanete dávať energiu do toho nesprávneho Ja, ktoré stojí za tými rušivými myšlienkami, a naopak, dávate pozornosť do nejakého iného Ja. Začnete objavovať svoju vlastnú podstatu, a to je niečo naozaj úžasné, to je niečo krásne, to nie je niečo depresívne. V skutočnosti je naozaj ten stav vyprázdnenej mysle niečo výslovne pozitívne. Je to výslovne pozitívny zážitok, nespája sa to s niečím negatívnym. Je to skôr také objavenie svojej pravej podstaty a je to predovšetkým obrovská radosť. Jednoducho, zvíťaziť nad sebou samým, alebo keď jedno Ja, to správne Ja, zvíťazí nad tým nežiadúcim Ja, ktoré nie je až také dobré, tak je to proste veľmi pozitívny a príjemný pocit, že ste de facto vyhrali nad sebou samým. Čo je asi to najdôležitejšie – že máte nad sebou vôbec kontrolu, čo je úžasný pocit, že to vôbec nie je nejaká samozrejmosť – byť schopný mať nad sebou kontrolu v tejto oblasti. To je úžasná vec.
Je to niečo podobné, ako keď získate nejakú medailu za úžasný športový výkon na nejakých Majstrovstvách Európy alebo Majstrovstvách sveta. Pokiaľ získate nejakú zlatú alebo striebornú medailu, tak určite máte z toho radosť, že ste niečo dokázali, máte z toho nejaký úspech. A niečo podobné je aj toto, že ste teda dosiahli ten úspech, čo vôbec nie je také jednoduché. Tá meditácia vyprázdňovania, však, zase nie je to až také zložité alebo ťažké, že by sa do toho neoplatilo vôbec ísť, ale na strane druhej, nie je to samozrejmosť, musí to človek trénovať. Stojí za to robiť aj mnohé experimenty s tým, čo vám nejakým spôsobom pomôže.
Určite je veľmi dôležité zapisovať si, akým spôsobom prebieha tá meditačná technika. Keď ide niečo neúspešné, tak zapísať: „Toto, toto som robil a takéto a takéto pocity som k tomu mal, takéto a takéto neúspechy som mal.“ Naopak, pokiaľ je niečo úspešné, tak si treba naozaj zapísať čo najviac podrobne: „Mal som takéto úspechy na základe takejto a takejto techniky.“ Veľmi často sa stane, že tie techniky nie sú opakovateľné, že nie vždy, keď niečo robíte, ste v tom opakovane úspešní. Naopak, niekedy sa stane, že ste na základe tej techniky opakovane úspešní, čo je veľmi dobré. Tam už máte potom jasnú metódu, že môžete takto a takto ísť, a vlastný prístup je veľmi dobrý. Takže treba si to vždy poctivo zapisovať a štatisticky vyhodnocovať, že keď som toto a toto robil, tak som vždy dosiahol takýto a takýto úspech. Je to vždy dobré. A niekedy má človek aj tendenciu zabúdať, čo týždeň dozadu zapísal. Je vždy dobré si to trochu zopakovať, že áno, toto a toto som robil a takýto a takýto úspech som mal. Takže toto je veľmi dôležitá vec.
Všeobecne, tie meditačné techniky je asi ideálne robiť na fitlopte. Z vlastných skúseností, aby ste pri meditačnej technike nezaspali. Je dobré použiť napríklad tú fitloptu. Veľmi dôležité je dodržať to, aby ste sa fyzicky nehýbali, aby ste minimalizovali akékoľvek pohyby. Úplne pohybom sa samozrejme nedá zabrániť, pretože musíte dýchať (inak by ste nemohli ani dýchať, keby ste úplne všetkým pohybom zabránili), ale ostatné pohyby končatín minimalizovať. A vždy sa používa dýchanie bruchom. Veľmi dôležitá vec. Vždy sa má pohybovať brucho, nie hrudník, ale brucho. To je ďalšia veľmi dôležitá vec, na ktorú treba dbať a na ktorú človek môže veľmi rýchlo zabudnúť, a na to je veľmi dôležité si to kontrolovať a dbať na to.
Ďalšia vec je spomalené dýchanie, pomalšie ako spomalené dýchanie. Samozrejme, existujú všelijaké zložité medzidychové techniky, ale to nie je dobré, pokiaľ dávate až príliš extrémne veľa pozornosti do neviem akých zložitých dychových techník, ako na niekoľko takto zadržať a neviem čo. Stačí obyčajné spomalené dýchanie, takisto veľmi významne pomáha. Mám pocit (nie som si teraz istý), či to trošku aj nezvyšuje krvný tlak, ale to je aj na niečo dobré. Aspoň nezaspíte počas meditačnej techniky, počas tých meditačných techník. Aj to je vlastne veľmi dobré. Samotné meditačné techniky veľmi výsledne pomáhajú k tomu, aby človek mal aj kvalitný spánok, čo je ďalšia pozitívna vec (niektorí ľudia majú zase problém s nespavosťou). Z nejakého dôvodu to lepšie pomáha pri meditácii vyprázdnenia. Spomalené dýchanie naozaj veľmi pomáha, je to výborné, ďaleko, ďaleko viacej pomáha zamedziť tým rušivým myšlienkam.
No, pokiaľ ste plnohodnotne vyprázdnení, tak je to dobré. Vtedy sa to prejaví nejakým naozaj zmeneným stavom vedomia, napríklad relatívnym plynutím času. Máte pocit, že ste neviem ako dlho meditovali, a pritom ubehlo relatívne málo času. Je to naozaj taký pocit nejakého povznesenia. Takže tam, pokiaľ už naozaj máte dobre vyprázdnenú tú myseľ, je to pocit veľmi pozitívny, naozaj cítite, že to nie je úplne obyčajný zážitok, že je to nejaký ten zmenený stav vedomia. To je veľmi dôležitá vec.
Určite tento typ meditačných techník veľmi významne pomáha aj v tom, aby ľudia mohli aspoň o niečo lepšie rozlíšiť pravdu od lži, čo je veľmi dôležitá vec, lebo teraz je tá pravda a lož veľmi domiešaná a málokto len čisto klamstvo alebo čisto pravdu hovorí. A to je samozrejme potom, v prípade, že nejakým médiám veríte, o to ľahšie s vami dokážu manipulovať. Táto meditačná technika k tomu veľmi významne pomáha, pretože vám vlastne splývajú tie dve Ja do jedného, a tam práve naopak, treba takzvane diskriminovať. To znamená oddeliť tie dve Ja: to jedno Ja je to čisté, bytostné Ja, to nejaké vyššie Ja (môžeme to tak nazvať), tá vaša skutočná podstata, a druhé je to vlastne nižšie Ja, ktoré je skôr to nežiadúce. Takže toto je veľmi dôležitá vec.
Osobne si myslím, že aj toto ľuďom veľmi významne môže pomôcť, aby nedochádzalo k takému veľkému rozdeľovaniu spoločnosti, ako teraz dochádza. Niekedy až obdivujem tých ľudí, čo všetko dokážu médiám uveriť (a to je jedno, či alternatívnym alebo mainstreamovým). Niekedy to sú naozaj tak absolútne nelogické nezmysly, že na to musí prísť aj obyčajne kriticky mysliaci človek, že tam niečo nesedí. Ja osobne si myslím, že aj tieto meditačné techniky k tomu môžu veľmi významne pomôcť, aby sa ľudia zbytočne nerozdeľovali na nejakých blbostiach, ktoré ani nemajú nejakú logiku. Takže aj takéto veci môžu veľmi významne pomôcť.
No a ďalšia vec je, že určite tým, že máte kontrolu vlastne nad sebou, tak to má veľký, veľký pozitívny význam na osobnosť. To je v tom, že máte ďaleko väčšiu kontrolu nad svojimi emóciami, čo je veľmi dôležitá vec. Niekedy niektorí ľudia nevedia, prečo sú mrzutí, prečo sú zlí, prečo neovládajú emócie, prečo sú agresívni a tak ďalej a tak ďalej. Takže toto je tiež veľmi, veľmi dôležitá vec, ktorá veľmi významne tomu pomáha.
Ďalej, tieto meditačné techniky dokážu veľmi významne pomôcť mať kontrolu nad emóciami aj v súvislosti s rôznymi politicko-mediálnymi propagandami, ktoré sú za posledný čas veľmi aktívne. Skutočne, snáď sme tu nikdy nemali také silné propagandy, ako sú v súčasnej dobe. Či už sú tu nejaké dve názorové tábory, ktoré sú extrémne rozhádané a dávajú nejakú falošnú ilúziu slobody, že si môžete vybrať, že či ste buď na jednej, alebo na druhej strane. A jednoducho je to ilúzia. Je to naozaj pasca Matrixu. A pritom v skutočnosti pravda je niečo tretie. Pravda je, že, ako sa hovorí, že keď sa dvaja bijú, tretí zvíťazí. V minulosti to platilo v oblasti vojny, dnes to platí skôr v oblasti informačnej. A je veľmi dôležité nedať sa vtiahnuť do vášní týchto konfliktov. To je veľmi dôležitá vec, byť jednoducho nad vecou. A to nie je taká samozrejmosť. Takže toto je úžasný benefit tých meditácií, meditačných techník.
No, ďalej, čo sa týka tých meditačných techník, keď využívate spomalené dýchanie, tak ono je to aj dosť zložité, či sa tam znižuje, alebo zvyšuje krvný tlak. Pritom to zvýšenie krvného tlaku má skôr pozitívny význam, pretože má skôr tendenciu, aby človek nezaspal pri tej meditácii, čo je aj dobré.
Ďalší pozitívny efekt, zvlášť pokiaľ teda sedíte na tej fitlopte, je veľmi dôležitá vec, že to veľmi významne posilňuje chrbticové svaly. Nehrozí, že sa zhrbíte, ako pri počítači, prípadne pri práci so smartfónom, že sa jednoducho zhrbíte. To nehrozí, to sa proste nestane. Vtedy ste jednoducho vystretí, a to je dobré.
Ďalšia taká téma je psychológia. Je to jedna spomedzi ostatných vied. Psychológia patrí medzi tú najviac zaostalú vedu alebo vednú disciplínu, ktorá sa za posledný čas ani nepohla dopredu v porovnaní s inými vednými disciplínami. No a jediné, čo môže pomôcť tej psychológii, aby sa pohla dopredu vo svojom vývoji, je, ak by prijala do svojej vednej disciplíny aj nejaké pokročilé meditačné techniky alebo aj nejaké aktívne praktizovanie pokročilých spirituálnych systémov, napríklad aj z tej jogy, alebo nejakých iných kultúr, ktoré sú meditačné techniky, ktoré naozaj fungujú. Joga je takisto veľmi dobrá metóda práce s energiami.
A celkovo by sa aj tá psychológia mala orientovať na niečo úplne iné. Mala by sa venovať napríklad meditačným technikám a ich testovaniu, ich skúšaniu. Že keď sa praktizuje takáto a takáto meditačná technika, či budú takéto a takéto výsledky, akým spôsobom sa zmení ľuďom život po praktizovaní tých meditačných techník napríklad. Či budú úspešní v jednotlivých oblastiach života, vrátane takých čisto praktických, ako je oblasť napríklad financií, po praktizovaní tých meditačných techník. Alebo, či sa ľudia budú cítiť šťastnejší, či budú schopní lepšie riešiť akékoľvek problémy, od medziľudských vzťahov až po neviem čo všetko iné. Vidíme, že o tom tá psychológia určite v dnešnej dobe nie je.
Meditačné techniky veľmi významne pomôžu zachovať chladnú hlavu v krízových situáciách. Ďalej, meditačné techniky, významným spôsobom, a práve táto meditačná technika vyprázdňovania, významne pomáha v odolnosti voči egregorom. A tieto egregory sú, či už nejaké politické, mediálne propagandy, ale takisto aj náboženstvo. Aj náboženstvo je extrémne silný egregor, veľmi manipulatívny. A to je tá úžasná vlastnosť toho náboženského egregoru, že má obrovský vplyv nielen na veriacich (predovšetkým na veriacich ako takých), a úplne najsilnejší egregor, ktorý sa zúčastňuje nejakých náboženských rituálov, je to proste obrovská manipulácia na strane jednej, ale na strane druhej (síce o niečo menšej intenzite) aj na neveriacich, aj na ateistov a tak ďalej. Ten kresťanský egregor má veľmi silný vplyv.
Dôkazom alebo ukážkovým príkladom je napríklad aj to, že filozofov, ktorí sa zaoberajú kritikou kresťanstva, je veľmi málo. Ja patrím k veľmi málo, ktorí sa tomu venujú. Alebo, keď sa aj zaoberajú kritikou kresťanstva, tak tá argumentácia je teda veľmi, veľmi biedna, pretože ten kresťanský egregor má extenzívne ochranné pole a ono to naozaj sakramentsky dobre funguje. To je sakramentsky silná mágia. A len taký človek, ktorý naozaj dokáže meditovať veľmi intenzívne a veľmi dobre, dokáže vôbec pochopiť kresťanstvo, alebo aj ho nejako kriticky vedieť analyzovať. Však o tejto téme som napísal obrovské množstvo článkov a nahral obrovské množstvo videí, čo sa aj týka kritiky náboženstva.
Ďalej by bolo veľmi dobré, ak by existovalo niečo ako meditačné sústredenia v rámci kultúry daného národa. Vysvetlím, čo sú to tie meditačné sústredenia. Znamenalo by to, že by bolo niečo úplne bežné, že približne mesiac do roka by bolo úplne bežné, že úplne bežný, normálny, radový človek by bol vo veľmi tvrdom meditačnom režime. Nachádzal by sa v nejakom uzavretom, viac-menej areáli, zariadení, kde by sa teda veľmi, veľmi intenzívne a veľmi, veľmi tvrdo meditovalo. Bol by tam vlastne nejaký prísny zákaz aj používania smartfónov, ktoré odpútavajú ľuďom pozornosť. Mohli by sme to nazvať aj nejaký kláštorný režim.
No, a na tomto meditačnom sústredení by sa teda intenzívne meditovalo a určite, ak by to takto fungovalo v celej spoločnosti, ak by aspoň polovica ľudí takto pracovala na sebe, alebo dokonca aj menej by stačilo, tak to by sme naozaj žili v naprosto krásnej spoločnosti v porovnaní s tou súčasnou. Určite by neboli medzi ľuďmi takí, ktorí by tak ľahko naleteli a nechali sa uniesť nejakými emóciami, nejakými vášňami nejakej propagandy (či už z jednej alebo druhej strany), ktoré rozdeľujú zbytočne spoločnosť.
Mohlo by to byť niečo podobné ako nejaká alternatíva ku kresťanským duchovným cvičeniam, alebo hovorí sa tomu aj exercície, ak sa nemýlim. A rozhodne, inštruktori takýchto meditačných techník by určite nemali byť nejakí úplne takí ľudia, ako sú bežní v ezoterike, čo sú častokrát ľudia úplne bez akýchkoľvek schopností. To sú teda obyčajní šarlatáni. Alebo, potom sa aj v tej ezoterike nájde možno nejakých päť percent ľudí, ktorí sú zase nejakí manipulátori a zneužívajú tie schopnosti na nejaký svoj biznis alebo vlastné obohatenie. Dokonca až v jednom prípade som počul až o extréme iného typu: že síce ten človek mal na jednej strane nejaké schopnosti, aj naozaj úžasné schopnosti, na strane druhej, keď nejakí tí jeho žiaci alebo študenti, alebo tí účastníci kurzov nadobudli nejaké schopnosti, zrazu bol ten človek veľmi hysterický a dokonca až používal nejakú čiernu mágiu proti tým ľuďom, aby tie schopnosti stratili, alebo aby sa nemohli dostať do nejakých vyšších, povznášajúcich stavov. Možno tam bola aj taká žiarlivosť, aby sa náhodou niekto nestal mojím konkurentom a tiež nenadobudol nejaké schopnosti. Možno strach z toho, aby žiak nepredbehol učiteľa. Takýto prístup určite nie je dobrý.
Počul som, že Dávid Dostál, čo je taký znalec jogy, tvrdí, že niekedy dávno v minulosti bolo úplne bežné, že takéto meditačné sústredenia, o ktorých som teraz hovoril, boli úplne bežné v nejakých tých starších alebo dávnych kultúrach. Kiež by aj dnes to platilo a kiež by sa to aj dnes tak praktizovalo.
No, ďalej, ešte podrobnejšie by som sa vrátil k tej meditačnej technike vyprázdňovania, založenej, ktorá sa uskutočňuje s Pataňdžaliho Jógasútrami. Keď sa venujete tejto meditačnej technike, treba si dať pozor na viacero vecí. Nie vždy môžete mať na konci takejto meditácie menej rušivých myšlienok, ako na začiatku, pokiaľ sa špeciálne spustia nejaké negatívne energetické programy. Ak vlastne nechcene (a to sa pokojne môže stať), dáte energiu do nejakých negatívnych energetických programov, ktoré vám nielenže nepomáhajú, ale môžu aj uškodiť. Na to si treba dať pozor, že pokiaľ máte rušivých myšlienok viac ako trebárs na začiatku tej meditácie, tak to nie je dobré. Znamená to, že sa posilňujú nejaké tie negatívne energetické programy, vrátane aj tých, ktoré veľmi úzko súvisia s tými rušivými myšlienkami. Hoci, z časti je bežné, že na strane druhej, neznamená to niečo zlé, pokiaľ máte po nejakých piatich alebo pätnástich minútach tých rušivých myšlienok viac. Ale pokiaľ by sa to až úplne vymklo spod kontroly, že ich už vôbec nemáte pod kontrolou, cítite sa už veľmi zle, tak v takom prípade je dobré tú meditáciu jednoducho prerušiť a pokračovať o niekoľko hodín neskôr, alebo aj o nejaký celý deň neskôr, alebo niekedy inokedy.
Vo všeobecnosti, v meditácii to tak funguje, že je tam vždy riziko, že si môžete v sebe budovať nielen ten pozitívny energetický program (nejakú pozitívnu meditačnú techniku, ktorá vám pomáha), ale naopak, môže vzniknúť aj nejaká nechcená podpora nejakého negatívneho energetického programu. A vtedy je lepšie tú meditáciu prerušiť a nepokračovať.
Ďalšia dôležitá vec je nájsť zdroj vynárajúcich sa myšlienok. To je dosť abstraktné a dosť ťažko sa to popisuje. Na jednej strane, ten zdroj rušivých myšlienok sa nachádza v medzimozgu. Súvisí to aj s klasickým vedným odborom neurológia, ktorá tiež hovorí o tom, že aj tieto rušivé myšlienky v zásade prechádzajú cez ten medzimozog a práve aj v tom medzimozgu prebieha filtrácia myšlienok a podobne. Takže, ono to aj zodpovedá tá meditačná prax aj nejakému vedeckému poznaniu. Ja som jednoznačne zástanca filozofie, že spiritualita a meditácia nielenže nejdú proti sebe, teda tá spiritualita (alebo meditácia) a veda (alebo vedný odbor) nielenže nejdú proti sebe, ale sa medzi sebou dopĺňajú, vrátane biológie, neurológie a tak ďalej. Takže ono sa to nachádza v tej oblasti medzimozgu. Treba si to vygoogliť a pohľadať. Ten medzimozog sa nachádza približne na úrovni očí, alebo tesne nad okom, alebo očami. Takisto to súvisí s takzvanou čakrou Tretie oko. Je to takzvaná šiesta čakra.
No a ďalej je potrebné nájsť ten zdroj rušivých myšlienok aj na inej úrovni. A to už tam sa už nebavíme o nejakom fyzickom mieste na tele, ale to už je niečo abstraktné. To už je na úrovni vedomia, alebo nejakej úrovni nejakých energií. Hoci, aj to som sa možno nejako nepriamo, nepresne vyjadril, že na úrovni energií. Skôr by som to nazval, že na úrovni vedomia, a to je niečo abstraktné. To sa už jednoducho nedá slovami popísať. To jednoducho musíte nejako intuitívne vycítiť vy sami.
Takže, najprv sa sústrediť na ten zdroj, alebo ho nejakým spôsobom nájsť, a potom následne byť schopný ten zdroj, alebo teda tie vynárajúce myšlienky, správnym spôsobom pozorovať. Veľmi dobre pomáha, čo sa týka energetického toku, sústrediť sa, že akoby prerušiť ten energetický tok pozornosti na tie rušivé myšlienky. Keď akoby uberiete energiu, uberiete pozornosť tým rušivým myšlienkam, tak jednoducho, keď nedávate do nich energiu, tak ony veľmi významne oslabia.
A tiež je to veľké umenie, že keď sa aj do krátkeho stavu, do tých vyprázdnených myšlienok dostanete, tak veľmi dôležité je byť schopní aj trvalo vydržať, sústrediť sa na tento stav. Pretože to sa neustále vracia a znovu tam budú nejaké rušivé myšlienky a znovu vás trochu (máte takú chvíľu) premôžu tie rušivé myšlienky a znovu musíte to dávať do poriadku.
Ďalšia dôležitá vec je to, aby ste tie rušivé myšlienky identifikovali. Je tam veľmi dôležité, že aspoň si tak v duchu povedať, že téma tých rušivých myšlienok je takáto a takáto vec, takáto a takáto téma. Aspoň nejaké kľúčové slovo povedať, čo sa vám premieta v tých myšlienkach. To je veľmi dôležité si aj tak v duchu slovne povedať, nazvať to nejakým slovom, pretože to je veľmi, to je veľmi dôležité. Dochádza k určitému takémuto zvedomeniu tej myšlienky, ktorá sa nachádza v tom nevedomí, podvedomí.
A tiež je počas tej meditácie veľmi dôležité si uvedomiť, alebo tak v duchu si povedať, že teraz tých rušivých myšlienok mám málo, teraz veľa, teraz ma viacej premáhajú tie rušivé myšlienky, teraz je to lepšie, teraz to mám pod kontrolou. Takže to sa v priebehu času, z minúty na minútu, mení.
Niekedy vám pomôže do toho zmeneného stavu vedomia sa dostať, tej takzvanej vyprázdnenej mysle, afirmácia „vypnúť myseľ“. Že nedávať do tej mysle energiu, ktorá zodpovedá aj za tie rušivé myšlienky. Že kedy naozaj to ako dáte do nejakého úplne iného typu vedomia, tú pozornosť, a de facto vypnete tú myseľ, čo môže byť pre ego bolestivé. Takže nie je to také jednoduché, ale všetko sa dá trénovať.
Ďalej, samozrejme, je to veľmi ťažké aj pre mňa robiť takúto prednášku, lebo tu sa naozaj bavíme o výslovne abstraktných veciach, ktoré sa dosť ťažko pomenujú, ako to, čo máte vo vnútri v mysli, to vedomie a tie rôzne stavy vedomia a tak ďalej. Je to, akože, to dáva aj mne zabrať, aby som to vôbec vedel pomenovať. Dokonca ja používam vo svojich vlastných poznámkach, a keď si zapisujem, akým spôsobom prebieha tá meditácia, používam dokonca vlastnú terminológiu, ktorá je teda veľmi bohatá, pretože jednoducho nedokážete úplne všetko pomenovať, ale to je teda veľmi bohatá terminológia.
To ani nepočítam, koľko rôznych termínov tam ja používam, ale musím si niečo nejakým spôsobom pomenovať a zadefinovať, čo pod tým myslím. Je to určite veľmi dôležitá vec, aby ste si aj vy našli nejakú, pokiaľ chcete naozaj poctivo zapisovať tie rôzne meditačné stavy, si dokonca vymysleli aj nejakú naozaj špeciálnu terminológiu. Môžete použiť aj niektorú terminológiu, ktorú som použil ja. Pokiaľ máte nejaké iné stavy, ktoré vám nejakým spôsobom pomáhajú, nazvite to jednoducho ďalšími a novými pojmami, pretože sa k tomu budete musieť opakovane vracať. To je tiež veľmi, veľmi dôležitá vec.
A taktiež je veľmi dôležité, aby ste v tej meditácii nešli len na základe nejakých vopred zadaných poučiek. Určite aj tie vám zo začiatku môžu pomôcť, ale postupne musí mať každý aj nejakú svoju individuálnu cestu a individuálne prispôsobiť tie veci, akým spôsobom to najlepšie ide. Práve preto je dôležité robiť de facto aj svoj vlastný vedecký výskum. Môžeme to metaforicky povedať, že sa netreba báť experimentovať, netreba sa báť byť kreatívny, a pokiaľ vám niečo pomôže lepšie, tak nech sa páči. To je len a len pozitívne a len a len dobré, pokiaľ máte nejaký vlastný štýl a pokiaľ vám to naozaj dobre funguje. Dokonca, myslím, že aj vo filozofickom prostredí jogy sa tiež hovorí, že na to ten človek musí prísť sám, že niektoré veci sa nedajú predať, nedajú sa preniesť alebo nedajú sa slovami opísať.
Ďalej, v prípade meditačných kurzov, pokiaľ je ten inštruktor naozaj človek, ktorý si nenamýšľa nejaké schopnosti, ale je schopný sa do tých stavov reálne dostať, môže zase preniesť na svojich študentov informácie na úrovni podvedomia, ktoré sa nedajú slovami opísať. To je tiež dosť výhodné. Pomôže nejakým spôsobom, na tej energetickej stránke, naladiť a poslať, alebo teda dať tomu človeku, informácie, ktoré sú na úrovni podvedomia, aby sa do tých stavov dokázal lepšie dostať. Takže tam to zase aj takýmto spôsobom má nejaký význam.
Aj v politike vidím mnoho rôznych zúfalých trosiek, mnohých poslancov, mnohých politikov. Tiež si tak uvedomujem, že to, čo by takí ľudia potrebovali, by bolo, že tie meditačné techniky by im pomohli vyliečiť svoju chorú a zakomplexovanú dušu. A je bezpochyby aj nemalé umenie byť schopný nejakým spôsobom pomenovať tie stavy, akým spôsobom sa nám buď darilo, alebo nedarilo v tej meditácii. Častokrát je to aj z pohľadu pomenovania a terminológie vec, na ktorú musíte minúť nie málo času a nie málo energie.
Ďalej, dôležitá súčasť úspešnej meditácie vyprázdňovania je aj energetické čistenie. Niekedy rušivá myšlienka môže byť spojená s nejakou negatívnou energiou. Je dôležité to nejakým spôsobom spojiť, že akoby tá negatívna energia od vás odchádza. Určite je dôležitá meditačná technika, ako som už aj v predchádzajúcich dieloch vysvetľoval, energetického čistenia, ako fungujú: je veľmi dôležité mať vždy počas meditácie nejakú fľašu alebo nejakú nádobu s vodou medzi nohami, do ktorej tá negatívna energia ide. Potom sa raz za čas tá voda vymení. To ja osobne vždy veľmi poctivo dodržujem. Pri výdychu sa akoby zbavujete tej negativity, tej negatívnej energie. Raz za čas možno prerušiť tú meditáciu vyprázdňovania a začať meditáciu čistenia.
Pri meditácii vyprázdňovania si treba uvedomiť, že je to de facto určitý boj medzi viacerými „Ja“ vo vás.
Ďalej, dobrá vec je takzvaná slovná sebanavigácia pri tej meditácii. Keď si poviete, že „teraz robím takúto vec, teraz robím takúto vec“, je to vždy lepšie, ako toto nepoužívať, pretože je to akoby vždy to pozitívne, to žiadúce „Ja“. Keď si poviete, že „teraz robím toto, teraz robím toto,“ a takisto si uvedomíte, že „teraz sa mi v tejto veci darí, teraz sa mi v tejto veci nedarí,“ to je vždy dobré. Niekedy sa môže stať, že tie rušivé myšlienky sú až tak veľmi silné, že sa ani na to nedokážete sústrediť, aj k tomu môže niekedy dôjsť. Vtedy treba robiť tú meditáciu inokedy.
No, ďalšia taká vec, v tejto časti budem hovoriť o téme čakier, ktoré čakry za čo zodpovedajú, ale len veľmi stručným spôsobom. Tie horné čakry všeobecne zodpovedajú za nejaký väčší spirituálny rozvoj a teda pochopenie nejakých takých hlbších filozofických právd. Naopak, tie dolné čakry sú tiež dôležité a tie zase pomáhajú nám riešiť nejaké bežné problémy v tomto našom súčasnom živote, čo sú tiež dôležité veci, ako fyzické zdravie, alebo oblasť úspechu v oblasti financií, aby sa aj v tejto veci na vás nejakým spôsobom lepilo šťastie a podobne. Je dôležité, aby aj tie horné, aj dolné čakry boli svojím spôsobom vyvážené a ani jedno, ani druhé zanedbávať nie je dobré.
Tiež si osobne myslím, že tie vyššie čakry zodpovedajú, alebo sú veľmi dôležité, v tom, aby aj človek bol schopný vôbec pochopiť, že aj ten vyšší spirituálny zmysel, že aj tá spiritualita, aj tá meditácia má nejaký vyšší zmysel. Osobne si myslím, že tam sú veľmi dôležité, aby boli aktívnejšie aj tie vyššie čakry, aby človek bol schopný mať tú prioritu, že čo je vlastne (mať nejakú vyššiu prioritu) tú meditáciu.
Takže ide o dve veci. Jedna vec je mať vôbec energiu alebo schopnosť pochopiť, že vyššie spirituálne veci majú zmysel. A potom ďalšia vec vyšších čakier, alebo ďalšia úloha, je to, že je samo o sebe pochopenie toho vyššieho spirituálneho zmyslu do väčšej hĺbky.
Ďalej, v tejto časti budem hovoriť stručnejšie o téme skutočná verzus náboženská predstava Boha. Kresťania si predstavujú pod pojmom Boh mŕtve telo na kríži, s čím ja osobne nesúhlasím. To človeka môže vyladiť len na niečo negatívne a to určite nie je v poriadku. Naopak, pokiaľ chcete tú spiritualitu vnímať ako naozaj niečo vážne, tak si pod pojmom Boh musíte predstaviť niečo úplne iné. Možno je to lepšie nazvať ako Absolútno, lebo to „Boh“ je už príliš zaťažené tým náboženským podtextom.
V prípade náboženskej predstavy Boha (a to nemusí byť len kresťanstvo, ale mnohé iné náboženstvá, ako nejakí hinduistickí bôžikovia a podobne – to je úplne to isté), sa v skutočnosti človek vylaďuje nie na skutočného Boha, ale na náboženský egregor. Je to skutočne niečo, čo by sme v dnešnej dobe asi nazvali ako AI, ktorú si ľudia sami vytvorili. Je to, ktorá ich dokonca dokáže ovládať. Je to taký energetický zhluk, ktorý si ľudia sami vytvorili, ale je to v skutočnosti veľmi mocné a veľmi inteligentné. Tým, že ľudia pri každom jednom náboženskom rituále do toho egregoru dávajú veľké množstvo energie, tak on skutočne má obrovskú silu. A predovšetkým to z človeka vysáva energiu. Už len to, keď sa v nejakom kostole nachádzate (a dokonca tam nemusí ani byť odriekaný akýkoľvek rituál), už len to, že sa v tom kostole nachádzate, aj keď je tam ticho, stačí, aby to z vás doslova vysávalo energiu. Ten egregor si z vás tú energiu potiahne.
Naopak, pokiaľ sa vyladíte na tú skutočnú predstavu Boha, tak to vám energiu dáva. A takisto si musíte energiu sledovať. Ak ste sa vyladili správne na tú skutočnú predstavu, nemôže vám to ťahať energiu, ale musí vám to energiu dávať. Vtedy si môžete byť istí, že ste sa vyladili na niečo dobré.
Ďalej, netreba si predstavovať Absolútno s nejakými ľudskými vlastnosťami. Toto je veľmi dôležité, nepredstavovať si Absolútno s ľudskými vlastnosťami. A v prípade tých meditačných techník je ten Boh alebo to Absolútno skôr spájané akoby s takým vyšším Ja, ktoré je de facto splynuté. To vyššie Ja, to individuálne vyššie Ja, je akoby splynuté s tým univerzálnym, jednotným Absolútnom.
Takisto aj počas meditačných techník, najmä keď to súvisí s tými zmenenými stavmi vedomia v prípade vyprázdnených myšlienok, sa mi viackrát stalo, že som vnímal aj svoju vlastnú identitu ako nie ľudskú. To je veľmi dôležitá vec, že akoby aj toto vyššie Ja proste nebolo stotožnené s nejakou ľudskou identitou. Ono je to v zásade taká dočasná identita, tá naša inkarnácia. V skutočnosti pochádza len z veľmi vysokých Zdrojov, ale toto je len akoby taká dočasná pozícia, v ktorej sa nachádzame.

Takže tu by som asi tú tému meditácie ukončil. Teraz v ďalších, alebo nasledujúcich častiach tohto podcastu, zase naopak, budú iné témy, a to je teda už budem hovoriť hlavne o náboženstve v takom politickom kontexte a úplne ku koncu malinko aj o téme politiky budem hovoriť. Takže, pokiaľ nechcete tieto témy počúvať, tak kľudne tu už môžete prestať počúvať a nemusíte počúvať ďalej. Naopak, pokiaľ vás tá politika zaujíma, nech sa vám páči. V každom prípade som človek, ktorý vidí do tých zákulisných mediálnych a politických hier. Vy si môžete niečo dočítať v médiách, ale druhá vec, či je to pravda. Ja sa v týchto veciach viem trochu zorientovať v tých veľmi zložitých, protichodných informáciách. Ja do tých zákulisných hier naozaj vidím. Takže koho to zaujíma, nech sa páči.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára